Relatels blog

    5 ting du skal huske inden ferien

    Skrevet af Cæcilie Hansen

    • 26 jun. 2024
    • læsetid 10 min.

    Tjekliste før sommeren: Solbriller, pas og åbningstider 😎

    Hvis sommerferien banker på døren, så husk at gøre dit telefonsystem klar til at informere dine kunder, mens du er væk.

    Vi har lavet en ferieguide til dig med de 5 vigtigste funktioner, du skal huske at ændre inden ferien. Uanset om du skal bruge sommeren i Svendborg eller Spanien.


    Sommerferie-tjekliste

     
    1. Indstil åbningstider - og opret undtagelser
    Først og fremmest skal du huske at opdatere åbningstiderne på din virksomheds hovednummer, så dine kunder ikke ringer forgæves, mens du holder ferie.
     
    For at du ikke skal lave alle dine åbningstider om i ferien, og huske at lave dem om igen, når ferien er forbi, kan du sætte åbningstiderne i ferien som undtagelser.
     
    Tilføj undtagelse til dine åbningstider inden sommerferien
     
    I perioden, hvor undtagelsen er, vil den midlertidige åbningstid erstatte den normale.
     
    Du kan indstille åbningstiderne på dit hovednummer på app.relatel.dk -> Kontrolpanel -> Åbningstider. Du kan også tjekke vores guide til, hvordan du indstiller åbningstiderne og bruger undtagelser.
     
    Indstil åbningstider på hovednummeret inden ferien
     
     
     
    2. Brug "forstyr ikke", når du holder ferie 
    Inden du smutter på ferie, så husk at aktivere "forstyr ikke" enten på app.relatel.dk eller på din Relatel-mobilapp.
     
    Forstyr ikke sommerferie
     
    Når du har slået "forstyr ikke" til, så undgår du at blive forstyrret unødigt af opkald fra hovednummeret i din virksomhed. Og dine kollegaer, der er tilbage på arbejdet, har nemt et overblik over, hvem der er til rådighed.
     
    Vis at du ikke vil forstyrres i din sommerferie
     
     
    Bonus-tip: Husk også at sætte out-of-office på i dit mailprogram og at markere i kalenderen hvornår du er væk, så dine kolleger kan se det.
     

     
    3. Undgå ekstraregning efter ferien (og brug pengene på is!)
    I ferien ændrer forbruget på mobilen sig ofte sammenlignet med til hverdag, når arbejdet kalder. Det kan fx være at du har forbrug i udlandet, bruger data i sommerhuset eller taler (for) meget med vennerne. Derfor kan det ofte godt betale sig at opgradere til en større pakke for den ene måned, hvor du eller dine medarbejdere holder ferie.
     
     
    Opgrader dit mobilabonnement midlertidigt i sommerferien
     
     
    Husk at ændre abonnementer inden et månedsskifte. Det er også muligt at opgradere midt i måneden, men der skal du være opmærksom på, at det har øgede omkostninger.

     
    Husk at mange smartphone-apps opdaterer automatisk og at du derfor kan komme til at bruge data, uden at vide det.
    Dette kan du undgå ved at slå mobildata fra på mobilen, så snart du er i udlandet.

    Android: Slå mobildata fra under Indstillinger -> dataforbrug -> mobildata
    iPhone: Slå mobildata fra under Indstillinger -> mobil -> mobildata
     
    Hvis medarbejderne i din virksomhed slet ikke skal kunne bruge deres mobil i udlandet, så kan jeres administrator indstille det i kontrolpanelet på app.relatel.dk ved at redigere medarbejderen. Her kan du også bestemme, hvad der skal ske ved overforbrug af data (f.eks "luk for data" eller "nedsæt hastighed"). Den er automatisk sat til "Nedsæt hastighed". Læs her hvad der sker, når dataen i pakken er brugt op.
     
    Indstil tilladelser til forbrug på mobilen
    OBS! Husk, at emojis (🌴🍦☀️) ofte består af flere tegn. En normal SMS rummer 160 tegn. Bruger du flere emojis i den samme besked, skal beskeden derfor være kortere, hvis ikke den skal tælle som to eller tre sammenkædede beskeder. 

    Hvis du vil se, hvor mange tegn en emoji bruger, så skal du i dine indstillinger på mobilen slå "antal tegn" til under SMS. Vil du have et billigere alternativ til emojis, foreslår vi, at du laver smileyer ud af symboler :-) i stedet.
     


    4. Henvendelser under ferien - hvem gør hvad?
    Aftal indbyrdes inden ferien starter, hvilken proces din virksomhed skal følge i forhold til henvendelser i løbet af ferien. Skal kunderne kunne lægge en besked på jeres hovednummer (og hvem følger op på dem efter ferien?), eller skal der være et nødnummer, man kan ringe til?

    Husk at informere kunden om, hvordan I er til rådighed under ferien - for eksempel gennem en telefonsvarerbesked på hovednummeret.

    Husk også at indtale en feriehilsen på de personlige telefonsvarere, hvis medarbejderne skal på ferie.
     
    Se denne guide til at viderestille hovednummeret, så du kan gøre det klar til ferien.
     


    5. Hvad siger I på velkomsthilsnen?
    Tilpas velkomstbeskeden, som du benytter udenfor åbningstid, så dine kunder bliver taget godt imod og bliver informeret om, at du holder ferielukket. Se i denne guide hvordan du ændrer velkomsthilsen.

    Bestil indtalinger her

    Så kan du få tilpasset din virksomheds speaks til jeres sommerferie-setup og holde fri med god samvittighed.
     
    Indtaling
     
    Ved at overveje ovennævnte tips ⤴️, kan du undgå grimme overraskelser efter ferien og slippe for utilfredse kunder.
     
    Tilbage er der kun at sige:
    God ferie 😎

    Tilmeld dig Relatels nyhedsbrev

    Tips & tricks til erhvervstelefoni Giv god kundeservice