Tilbage til oversigt Relatel Support

    Opsæt chat-funktion på din hjemmeside

    Skrevet af Kundeservice

    • 25 okt. 2024

    Hvordan opretter og indlejrer jeg en chat på min hjemmeside?
    I denne guide får du hjælp til at oprette en chatfunktion til din hjemmeside via dit omstillingssystem hos Relatel.  
    Nederst i artiklen finder du også gode råd til håndtering af din chat-funktion. 


    Først og fremmest:
    Hvem skal håndtere jeres chatsamtaler?
    De medarbejdere, som skal være med til at besvare jeres chats, skal have tilknyttet Omstilling Premium. Disse kan du tilkøbe via jeres Kontrolpanel under "Medarbejdere": app.relatel.dk 


    Klik på "Ny medarbejder" for at oprette en ny bruger med Omstilling Premium og evt. mobilabonnement. Klik på "Rediger" ud for en eksisterende bruger, for at tilføje produktet til denne eller for at ændre dennes eksisterende omstillingsprodukt.

    Opret chatkanal
    I kontrolpanelet under "Chat" klikker du på "Kanaler" og herefter "Opret ny chatkanal".

    Chat 1

    Når du har indtastet de påkrævede oplysninger som navn, kontaktmail, overskrift og valgt chatkanalens farve trykker du "Gem ændringer".
    Gå tilbage til "Kanaler" og tryk på "Redigér" ud fra din nyoprettede kanal.  
    Her finder du nu indlejringskoden. Den skal du kopiere og indsætte på den/de sider, du ønsker, chatten skal være tilgængelig på.

    OBS! Det er forskelligt, hvor indlejringskoden skal placeres alt efter, hvilket cms-system I bruger. Vi foreslår, at I her får hjælp fra IT til at sætte chatten det rigtige sted. 

    Indlejringskode til Relatel chat
    Åbningstider
    Herefter skal du trykke på "Åbningstider" under "Chat" for at opsætte chattens åbningstider. Chatten kommer automatisk frem på de hjemmesider, du har indlejret den på, når du har åbent. Husk at trykke "Gem" til sidst.


    Chat åbningstider

    Forbind til Facebook

    Du kan forbinde vores chat med din Facebook-side, så dine kunder kan skrive til jer via Facebook Messenger. I får beskederne ind ligesom chats og kan håndtere support fra ét sted. Det er nemt for både kunder og jer.
    I bunden af denne side. kan du finde en guide til at forbinde din chat med Facebook Messenger.

    Opret chatgruppe
    Hvis flere medarbejdere skal deles om at tage chatten, kan du med fordel oprette en chatgruppe. Chatgruppen opretter du på samme måde, som du opretter en ringegruppe:

    1) Vælg “Kontrolpanel”
    2) Vælg “Grupper”
    3) Vælg “Ny Gruppe” og tilføj de medlemmer, som skal være med i chatgruppen
    4) Klik til sidst på "Opret gruppe"
    5) Gentag trin 1-4 hvis du ønsker at oprette flere grupper

     

    Grupper 1

    Opsætning
    Når du har oprettet chatkanalen og evt. chatgruppe, kan du bestemme hvilke medarbejdere eller grupper der skal besvare chatten.

    1) Vælg “Kontrolpanel”
    2) Vælg "Opsætninger" under "Chat"
    3) Indsæt gruppen eller de medarbejdere, som skal besvare chatten under “Prioriteter”
    4) Find medarbejderen i drop down-menuer og klik på "Tilføj". Fortsæt indtil alle relevante medarbejdere er valgt 
    5) Her kan du vælge om du vil give dine kunder mulighed for at vurdere deres chat-samtale med jer - gem dine ændringer når du er færdig

     

    Chat

     

    Gode råd til en sikker chat

    • Husk på, at man ikke altid kan være sikker på, hvem det er, man chatter med. 
    • Udlever aldrig følsomme oplysninger i chatten. Send i stedet en mail til en registreret e-mail adresse.
    • Skriv gerne en mail med bekræftelse på de rettelser eller ændringer, der aftales, til en registreret mail.
    • Det kan være svært at forklare sig på skrift. Hvis der opstår situationer, hvor det er bedre med en telefonsamtale, så foreslå kunden, at I flytter chatten til telefonen. 

    Får jeg opkald samtidig med chats?
    Ja, det kan du godt få. Men i første omgang tilbyder vi chats ud til dem, der ikke er optaget på telefonen eller er i "forstyr ikke". Hvis der ikke er nogle ledige der, så får medarbejdere i opkald også tilbudt chats.

    Får jeg flere chats på én gang?
    Ja, der er ingen grænse for hvor mange der kan komme på én gang (men man kan naturligvis afvise at modtage nye chats). Vi anbefaler, at man ikke chatter med mere end 4 ad gangen.
    Der er selvfølgelig undtagelser: Hvis en medarbejder er ny, så kan 4 chats være for meget. Omvendt kan man måske håndtere flere chats, hvis man er trænet, og svarene har lav kompleksitet.

    Hvorfor er der nogle kunder, der ikke kan se chat-boksen?
    Hvis de besøgende har en adblocker aktiveret og I bruger Google Tag Manager på siden, så vil kombinationen af disse gøre, at de besøgende ikke ser chatten. Det kan også være at jeres åbningstider ikke står korrekt, så det er værd at tjekke, hvis I oplever det.

    Kan jeg få chat på andre sprog end dansk?
    Som standard er teksten i chatboksen dansk. Men det er muligt at ændre sproget til en række andre forskellige sprog via koden. Det kræver dog at I selv har en udvikler, der kan lave denne ændring. I kan ændre sproget til engelsk, tysk, svensk, norsk eller fransk.