Tilbage til oversigt Relatel Support

    Mit mobile bredbånd virker ikke - hjælp til fejlsøgning.

    Skrevet af Kundeservice

    • 16 sep. 2024

    Hvis du oplever udfordringer med din mobile bredbåndsrouter, er der nogle ting, du selv kan forsøge for at afhjælpe problemet. Dem vil vi gennemgå i denne supportartikel.

     

    Det er frustrerende, når teknikken driller. Heldigvis kan det som oftest løses, og du kan faktisk tit klare det selv. Her finder du nogle forslag til hjælp til selvhjælp.

     

    Hos Relatel tilbyder vi mobilt bredbånd. Et sådant består af 2 ting:
    Et datasimkort og en router/modem. 

     

    Er simkortet indsat korrekt?

    Tjek: Det er altid en god ídé at sikre, at simkortet er korrekt indsat i enheden.

    Løsning: Tag det ud og prøv at sætte det i igen. Du vil høre et lille "klik", når kortet er korrekt indsat.

    Er abonnementet aktivt?

    Tjek: Dernæst skal du sikre dig, at dit abonnement er aktivt - altså at det er trådt i kraft. På kontrolpanelet i app.relatel.dk kan du tjekke dette under punktet "Abonnementer".

    Løsning: Er dit abonnement endnu ikke aktivt, kan du kontakte os - så hjælper vi gerne med at skubbe det i gang før den aftalte opstartsdato.

     

    Bruger du det korrekte simkort?

    Tjek: Du skal sikre dig, at det er det korrekte simkort, du har sat i din enhed. Du kan tjekke simkortnummeret i app.relatel.dk -> Kontrolpanel -> Medarbejdere -> Rediger -> Mit mobil-simkort.

    Løsning: Hvis dit simkortnummer ikke stemmer overens med det oplyste i Kontrolpanelet, skal du finde det korrekte simkort frem og benytte dette. Har du ikke det korrekte simkort, kan du kontakte os - så hjælper vi dig videre.

     

    Har du mere data?

    Tjek: Hvis dit abonnement er aktivt, men pludselig stopper med at virke, kan det skyldes, at du har opbrugt din datamængde. Dette kan du også tjekke op på i app.relatel.dk -> Kontrolpanel -> Mobilforbrug.

    Løsning: Er din data opbrugt kan du genkøbe dit abonnement eller opgradere det. Læs mere her.

     

    Har dit simkort pinkode?

    Tjek: Er dit simkort lyserødt? Hvis ja, så er det et datasimkort uden pinkode. Hvis kortet er grønt, er det et mobilsimkort og har en pinkode.

    Løsning: Sæt kortet i en telefon og fjern pinkoden. Du kan finde hjælp på fx Google i fht. denne proces på din specifikke mobiltelefon. Når koden er fjernet, kan kortet bruges i din router/modem.

     

    Virker simkortet i en anden enhed?

    Tjek: Sæt simkortet i en anden enhed fx en telefon og tjek, om du kan bruge data derfra. Hvis nej, kan det skyldes et defekt simkort.

    Løsning: Bestil et nyt simkort via app.relatel.dk -> Kontrolpanel -> Medarbejdere -> Rediger -> Bestil nyt

     

     

    simkort i modem

     

     

    Godt at vide om din mobile bredbåndsrouter

    Her finder du 5 gode tips til placering af din mobile bredbåndsrouter.
    Placeringen kan nemlig påvirke din forbindelse.
     
    • Stil routeren tæt på et vindue
    • Stil routeren et centralt sted på din lokation
    • Stil routeren så højt oppe som muligt
    • Hold god afstand til vægge, skabe og metalgenstande
    • Hold routeren væk fra andet trådløst udstyr
      (Herunder mikrobølgeovne, babyalarmer, trådløse telefoner o.l.)
    Du kan teste din hastighed på din computer, mobil eller tablet.
    Din hastighed bliver påvirket af afstanden til nærmeste mast og af eventuelle forstyrrelser i dine omgivelser.

    Hvis du vil tjekke hastigheden på din enhed med en såkaldt "speed test" kan du gøre det her.
    Klik ind på vores dækningskort her for at se den forventede hastighed på din lokation. 
     
    Bonus-information 

    Der kan være op til 64 personer tilkoblet en B535- eller B618-router samtidig.

    Hjælp til WIFI-kode: Find netværksnavn (SSID) og Wifi-kode (WIFI Key) på din router.