Når du bliver mobilkunde hos Relatel, kan du vælge mellem eSIM og et fysisk simkort. Et eSIM er især smart, hvis du gerne vil have to forskellige numre på samme mobil. Fx dit arbejdsnummer og dit privatnummer.
Validerer du din virksomhed med MitID, kan du endda komme i gang med eSIM på ganske få minutter. Se herunder hvordan du bestiller og aktiverer et eSIM.
Vær opmærksom på følgende i forbindelse med aktivering af simkort:
- Husk, at den aktuelle mobiltelefon skal have internetforbindelse (WIFI), når du skal aktivere eSIM på den.
- Husk, at du skal være på dansk grund, når du aktiverer et simkort. Befinder du dig i udlandet, kan der være forsinkelse på aktivering af simkort.
Vælg eSIM, når du opretter en ny medarbejder
- Log på app.relatel.dk -> Kontrolpanel -> Medarbejdere
- Klik på "Ny medarbejder"
- Vælg mobilpakke
- Vælg om du vil flytte et nummer fra en anden udbyder, eller om du vil oprette et nyt Relatel-nummer
- Vælg eSIM
- Godkend bestillingen.
Du kan også skifte fra et fysisk simkort til eSIM, hvis du allerede har et simkort fra Relatel. Se i vores supportartikel hvordan du skifter til eSIM. Husk at det koster 49,-, hvis du skifter simkort.
Sådan aktiverer du eSIM
Vi vil gerne give din virksomhed højest mulig sikkerhed, og derfor skal din virksomhed validere sig med MitID hos Relatel, hvis du vil aktivere et nyt eSIM og komme i gang med det samme.
Springer du MitID-valideringen over, så sender vi et fysisk brev med QR-koden til dit eSIM til din virksomheds adresse, når du opretter et nyt mobilnummer eller flytter et nummer til Relatel.
Skifter du fra fysisk Relatel-simkort til eSIM, kan du aktivere det i kontrolpanelet på app.relatel.dk med det samme - uanset om du er valideret med MitID eller ej.
Aktivér eSIM, når du er MitID-valideret
Kom i gang med dit nye Relatel-abonnement med det samme. Når din virksomhed er valideret med MitID hos Relatel, så kan du aktivere og installere dit eSIM på din mobil samme dag, som du opretter abonnementet.
Du kan aktivere eSIM direkte i Relatel-mobilappen, eller ved at bruge kameraet/indstillingerne på din mobil.
Installér eSIM med Relatels mobilapp:
- Åbn mobilappen og log ind
- Gå til "Mere" ( ≡ ) i nederste højre hjørne
- Klik på "eSIM"
- Klik på den grønne knap "Installér eSIM"
- Følg guiden på din mobil.
Installér eSIM med kameraet på din mobil:
- Klik på linket i mailen, du har modtaget fra os med info om din pin- og PUK-kode, eller log ind på app.relatel.dk -> konto -> mobil (OBS: Brug en anden enhed end den, du skal installere eSIM på)
- Åbn kameraet på din smartphone og scan QR-koden under "Mit mobil-simkort" med kameraet
Installér eSIM via indstillingerne på din mobil: - Gå ind i indstillinger på din smartphone -> klik på Mobilnetværk/Administration af simkort -> vælg Tilføj mobilabonnement/Tilføj eSIM
- Klik på Brug QR-kode og scan derefter koden
- Skriv pinkoden til dit eSIM. Koden finder du samme sted som QR-koden eller i mailen, vi har sendt til dig
- Dit eSIM er nu klar til brug.
Aktivér eSIM, når du ikke er valideret med MitID
Er din virksomhed ikke MitID-valideret hos Relatel, så sender vi et fysisk brev med QR-koden til virksomhedens CVR-adresse. Du kan efterfølgende installere og aktivere dit eSIM enten med kameraet på din smartphone eller via indstillingerne på din mobil.
Installér eSIM med kameraet på din smartphone:
- Åbn det brev, du har fået med posten fra Relatel og scan QR-koden med kameraet på din smartphone. Hvis du ikke kan scanne koden, kan du indtaste den manuelt i stedet.
- Indtast pinkoden til dit eSIM, som vi har sendt til dig på mail. Hvis vi ikke har din mail, så sender vi i stedet mailen til virksomhedens administrator, der også kan finde koderne på app.relatel.dk -> medarbejdere -> redigér medarbejder.
- Nu er dit eSIM klar til brug.
Installér eSIM via indstillingerne på din mobil:
- Åbn Indstillinger på din mobil -> vælg Mobilnetværk eller Administration af simkort -> Tilføj mobilabonnement eller Tilføj eSIM.
(Punktet kan også hedde SIM-administrator og ligge under Forbindelser. Vælg herefter Tilføj eSIM.) - Klik på Brug QR-kode og scan derefter koden fra det fysiske brev med din mobil.
- Indtast pinkoden til dit eSIM, som vi har sendt til dig på mail. Hvis vi ikke har din mail, så sender vi i stedet mailen til virksomhedens administrator, der også kan finde koderne på app.relatel.dk -> medarbejdere -> redigér medarbejder.
- Nu er dit eSIM klar til brug.
Spørgsmål og svar
Hvad er eSIM?
eSIM er en digital version af det fysiske simkort, som du har siddende i din mobil. Det betyder egentlig "embedded sim", altså "indbygget simkort", og kan helt det samme som dit fysiske simkort.
Hvem kan få eSIM?
Alle med et mobilnummer fra Relatel. Uanset om du flytter dit nummer over fra en anden teleudbyder, eller om du vil oprette et nyt nummer til en medarbejder, så har du mulighed for at få eSIM hos Relatel. I bunden af denne side kan du tjekke om din telefon kan bruge eSIM.
Hvad koster eSIM?
0 kr., hvis det er dit første simkort fra Relatel. Ellers koster det 49 kr. at skifte fra et fysisk simkort til et eSIM.
Udløber QR-koden, hvis jeg ikke aktiverer den?
Nej, der er ikke nogen udløbsdato på QR-koden.
Hvad hvis jeg får ny mobil?
En QR-kode til eSIM kan kun bruges én gang. Hvis du skifter telefon og gerne vil fortsætte med at bruge eSIM, skal du derfor bestille et nyt eSIM via dit kontrolpanel.
Hvorfor har jeg modtaget et brev med QR-koden, når min virksomhed er MitID-valideret?
Det afhænger af, hvornår din virksomhed er blevet valideret. Vi kan derfor have sendt QR-koden med brev, inden du har valideret din virksomhed med MitID.
Er der forskel på QR-koden i brevet og koden på app.relatel.dk?
Nej, de to koder er helt ens.
Kan jeg bruge eSIM til mit smartwatch?
Nej, denne type eSIM virker ikke med smartwatches. Men du kan godt købe abonnement til Apple Watch hos os - det bruger bare en anden type eSIM.