Relatels blog

    Husk disse 5 ting før efterårsferien

    Skrevet af Cæcilie Hansen

    • 27 sep. 2022
    • læsetid 4 min.
    Holder du efterårsferie i år, så husk at informere dine kunder bedst muligt imens du er væk. Få hjælp af dit telefonsystem med disse 5 tips, så du undgår ekstraregninger og sure kunder efter ferien.
     
    1. Indstil åbningstider på din virksomheds hovednummer
    Du kan nemt undgå, at dine kunder ringer forgæves i ferien, hvis du husker at opdatere åbningstiderne på dit hovednummer.
     
    Bonustip: Brug funktionen "Undtagelser til åbningstider" på app.relatel.dk -> kontrolpanel -> åbningstider. Så kan du nøjes med at ændre åbningstider på de datoer, du holder ferie. Og du behøver ikke at skifte til dine normale åbningstider igen, når ferien er forbi.
     
    Undtagelser til åbningstider
     
    2. Slip for opkald, når du er på ferie
    Holder din virksomhed åbent, mens du holder ferie? Du kan nemt undgå at modtage opkald fra kunderne, når du bruger funktionen "Forstyr ikke". Den kan du aktivere både på mobilappen og på app.relatel.dk med et enkelt klik. Kombinér funktionen med en status (fx "På efterårsferie") og et udløbstidspunkt, så dine kollegaer nemt kan se, hvornår du igen er til rådighed.
     
    Bonustip: Husk også at sætte autosvar på din email - og markér i kalenderen, hvornår du er væk, så dine kollegaer nemt kan se det.
     Aktiver forstyr ikke
     
    3. Slip for ekstraregninger efter ferien
    Ens mobilforbrug ændrer sig ofte, når man holder ferie. Det kan fx være, at du har mobilen med til udlandet, streamer serier i sommerhuset eller taler ekstra meget med vennerne.
     
    Det kan derfor godt være en god løsning, hvis du midlertidigt opgraderer dit abonnement til en større pakke i den måned, du holder ferie. Det kan din virksomheds administrator nemt gøre på app.relatel.dk -> kontrolpanel -> rediger medarbejder. Husk at skifte pakke inden månedsskiftet, så sker ændringen automatisk til den 1. i måneden efter. Du kan også godt opgradere i løbet af måneden, men vær opmærksom på, at det har ekstra omkostninger - og at ændringen kan tage tid, hvis du er i udlandet. Læs også hele vores guide til hvad du kan gøre, hvis du er løbet tør for data på mobilen.
     
    Skift mobilpakke for medarbejder
     
    Bonustip: Mange smartphones er indstillet til automatisk at opdatere apps, og du kan derfor komme til at bruge data uden du ved det. Det kan du nemt undgå, hvis du slår mobildata fra i indstillingerne på din mobil, når du er i udlandet.

    Android: Slå mobildata fra under Indstillinger -> dataforbrug -> mobildata
    iPhone: Slå mobildata fra under Indstillinger -> mobil -> mobildata
     
    Skal du eller dine kollegaer slet ikke have mulighed for at bruge mobilen i udlandet, så kan din administrator nemt indstille det på app.relatel.dk -> kontrolpanel -> telefonnumre -> mobilnumre. Her kan du også vælge, om telefonen skal lukke helt for data, eller om du skal kunne fortsætte med nedsat hastighed, når du har opbrugt din mobildata. Standardindstillingen er at mobilen lukker helt for data, når din pakke er tom.
     
    Brug mobilen i udlandet
     
    Vær opmærksom, hvis du bruger mange emojis (🍂🎃), når du sender smser. De fylder ofte flere tegn, så hvis du bruger mange emojis i dine beskeder, skal du skrive kortere tekst. En normal sms rummer 160 tegn, men med emojis kan du nemt opleve, at en kort besked tæller for 2-3 sammenkædede smser.
     
    Bonustip: Et billigere alternativ til emojis er at du laver de gammeldags smileys ud af symboler i stedet: :-)
    Du kan også slå funktionen "antal tegn" til i indstillingerne på din mobil, hvis du vil se, hvor mange tegn en emoji fylder.
     
     
    4. Hvad gør du med henvendelser i løbet af ferien?
    Tag stilling til hvad der skal ske med de kunder, der kontakter din virksomhed i løbet af efterårsferien. Skal de fx kunne lægge en telefonsvarerbesked på jeres hovednummer? Og hvem følger i så fald op efter ferien? Det kan også være, at kunderne skal kunne få kontakt via et nødnummer. Sørg for at aftale hvilken proces, I vil følge - inden ferien begynder.

    Husk også at informere kunderne om, hvordan I er til rådighed i løbet af ferien, fx gennem en telefonsvarerbesked. Det kan du sætte op på app.relatel.dk -> kontrolpanel -> åbningstider.
     
    Bonustip: Sørg også for at lave en feriebesked på din personlige mobilsvarer, hvis du holder efterårsferie. Det kan du nemt gøre ved at ringe op til din mobilsvarer på tlf. 71 99 99 88 og trykke 3, hvis du er mobilkunde hos os.
     

    5. Opdatér din virksomheds velkomsthilsen
    Har du lukket i efterårsferien, så husk at tilpasse den besked, som du bruger udenfor åbningstid. Så tager du godt hånd om kunderne - og de bliver informeret om, at du holder ferielukket. Det kan du gøre på app.relatel.dk -> kontrolpanel -> åbningstider.
     
    Opkald i efterårsferien
     
    Hvis du følger disse 5 tips, så kan du slippe for grimme overraskelser og undgå utilfredse kunder efter ferien.
     
    Rigtig god efterårsferie!
     
    New call-to-action

    Tips & tricks til erhvervstelefoni Giv god kundeservice