Dit dataforbrug kan stige og falde afhængigt af, hvor du er, og hvad du laver på nettet. Du kan holde øje med dit eget eller dine medarbejderes forbrug på din konto i app.relatel.dk.
Nederst i denne artikel finder du også hjælp til at op- eller nedgradere et abonnement samt til genkøb af pakke. Vi vil også anbefale dig at læse vores artikel om "Saldomax" - som du finder lige her.
Se dit eget forbrug
Log ind på app.relatel.dk, klik på det runde ikon øverst til højre og vælg "Min profil". Nede i venstre hjørne kan du nu se din aktuelle forbrugsstatus under "Forbrug". Vi sender altid en notifikation til dig, når du har opbrugt 80% af dit indhold - og igen, når du rammer 100%.
Med 3 forskellige farver indikerer vi, om abonnementet passer til dit forbrug:
Grøn: Alt er i den skønneste orden
Gul: På kanten til for lavt indhold i abonnementet
Rød: Abonnementet vurderes for lavt til forbruget
Du kan også klikke på "Forbrug" for en mere detaljeret visning:
Øverst kan du vælge den ønskede periode, og nedenunder kan du vælge imellem de forskellige indholdstyper. Klik på "Vis specifikation", når du er klar.
Se dine medarbejderes forbrug
Hvis du er administrator, kan du se alle dine medarbejderes forbrug i kontrolpanelet. Klik på "Mobilforbrug" i venstre side. Nu får du en oversigt frem, hvor du kan se de enkelte brugerprofilers aktuelle forbrug.
Med 3 forskellige farver indikerer vi, om abonnementet passer til den enkelte bruger:
Grøn: Alt er i den skønneste orden
Gul: På kanten til for lavt indhold i abonnementet
Rød: Abonnementet vurderes for lavt til forbruget
Du kan også klikke på "Se detaljer" ud for brugerprofilen for en mere detaljeret visning: Øverst kan du vælge den ønskede periode, og nedenunder kan du vælge imellem de forskellige indholdstyper. Klik på "Vis specifikation", når du er klar.
Her får du en liste over 9 ting, du skal holde øje med, så du undgår at overskride din datapakke og modtage uventede regninger:
1. Hold øje med vanerne
Først skal du overveje om din mobilpakke passer til dit forbrug og dine vaner. Og ikke mindst om dine vaner ændrer sig løbende. Får du for eksempel oprettet en HBO-konto og henter applikationen ned til mobilen, så vil dit dataforbrug med al sandsynlighed ændre sig, fordi du streamer mere.
2. Billeder og video koster mere end tekst
Applikationer, der indeholder billeder og/eller video bruger mere data end applikationer med ren tekst.
3. Pas på auto-play funktion
På Facebook og Instagram starter nogle videoer af sig selv som en del af den såkaldte autoplay-funktion. Det kan være en meget uheldig sluger af din data, men du kan heldigvis selv ændre det i dine indstillinger - se hvordan her.
4. Din mobil downloader data
Når du bruger data, downloader din mobiltelefon i virkeligheden tekst, billeder, video eller lyd ned på din telefon. Prisen afhænger af mængden og måles i KB/MB/GB.
5. Streaming afhænger af opløsning
Omvendt gælder det for HBO, Netflix, TV 2 Play osv., fordi applikationerne her henter data lige så længe, du ser med. Når du aktivt vælger at lukke applikationen ned, stopper dataforbruget. Her afhænger prisen af opløsning, og hvor længe du streamer.
6. Ændre opløsningen i Youtube
Du kan selv ændre opløsningen på de fleste applikationer med lyd og video.
7. Brug Wi-Fi
Vil du spare på dine data, er det en god idé at være tilkoblet Wi-Fi, så tit det er muligt.
8. Undgå automatiske opdateringer
Hvis du vil deaktivere automatiske opdateringer på din iPhone, skal du ind i indstillinger - åbne iTunes & App Store og herefter deaktivere opdateringer. Når du er på ferie, kan det være en fordel at deaktivere "Mobildata" og kun få opdateringer, når du er tilkoblet Wi-FI.
9. Få en app til at holde styr på forbruget
Vil du være helt skarp på, hvad de helt store dataslugere er på din mobil? Hent applikationen My Data Manager til at holde øje med dit dataforbrug og de helt store dataslugere.
10. Saldomax
Opsæt saldomax på dine medarbejderes abonnementer. Så kan du nemt bestemme, hvor meget data og tale, de må bruge udover indholdet i deres pakker. Læs mere nedenfor.
Opgradér abonnement eller genkøb pakke
Ønsker du at op- eller nedgradere et mobil- eller bredbåndsabonnement eller genkøbe en pakke, kan du gøre dette i dit kontrolpanel. Klik ind en af artiklerne nedenfor for nærmere beskrivelse.