Tilbage til oversigt Relatel Support

    Hvad skal jeg huske inden ferien?

    Skrevet af Kundeservice

    • 8 jul. 2024

    Hvis ferien er lige for døren, skal du sørge for, at dit telefonsystem informerer dine kunder bedst muligt, imens du er væk. Vi har lavet en ferieguide med en tjekliste over de funktioner, du skal huske at ændre inden ferien.


    Indstil åbningstider
    Først og fremmest skal du huske at opdatere dine åbningstider, så dine kunder ikke ringer forgæves.

    For at du ikke skal lave alle dine åbningstider om i ferien, og huske at lave dem om igen, når ferien er forbi, kan du påføre åbningstiderne i ferien som undtagelser.

    I perioden, hvor undtagelsen er, vil den midlertidige åbningstid erstatte den normale.  

    Med et enkelt klik kan du også indstille at der skal være de samme åbningstider på helligdage som på søndage. 
     
    Medarbejdere på ferie 
    De medarbejdere, der er på ferie, undgår at blive forstyrret unødigt ved at indstille telefonen til “forstyr ikke”. Kollegerne, der er tilbage på arbejdet, får derved også et nemt overblik over, hvem der er til rådighed.

    Husk også at sætte out-of-office på i mailsystemet og at markere i kalenderen, hvornår du er væk, så dine kolleger kan se det.
     
    Undgå ekstraregning efter ferien
    I ferien ændrer folks forbrug sig ofte. Det kan være forbrug i udlandet, data i sommerhuset eller for meget tale med vennerne. Derfor kan det ofte godt betale sig at opgradere til en større pakke for den ene måned, hvor medarbejderen holder ferie.

    Husk at ændre abonnementer inden månedsskiftet. Det er også muligt at opgradere midt i måneden, men der skal du være obs på, at det har øgede omkostninger.

    Husk at mange smartphone-apps opdaterer automatisk og at man derfor kan komme til at bruge data, uden at man ved det. Dette kan man undgå ved at slå mobildata fra i deres telefon, så snart man er i udlandet:
    Android: Slå mobildata fra under Indstillinger -> dataforbrug -> mobildata
    iPhone: Slå mobildata fra under Indstillinger -> mobil -> mobildata
     
    Hvis medarbejderne slet ikke skal kunne bruge deres mobil i udlandet, så kan du som administrator indstille det i kontrolpanelet under "Medarbejdere". Her kan du også bestemme, hvad der skal ske ved overforbrug af data (f.eks "luk for data" eller "nedsæt hastighed"). Systemet er automatisk sat til "luk for data".

    OBS! Husk, at emojis (emoticons) ofte består af flere tegn. En normal SMS rummer 160 tegn. Med flere emoticons i samme besked, skal beskeden derfor være kortere, hvis ikke den skal tælle som to eller tre sammenkædede beskeder. 

    Hvis du vil se, hvor mange tegn en emoticon bruger, så skal du i dine indstillinger slå "antal tegn" til under SMS. Vil du have et billigere alternativ til emoticons, foreslår vi, at du laver smileyer ud af symboler :-) i stedet.  

    Henvendelser under ferien
     
    Aftal indbyrdes inden feriestarten, hvilken process virksomheden skal følge i forhold til henvendelser under ferien. Skal man kunne lægge en besked på jeres hovednummer (og hvem følger op på dem efter ferien), eller skal der være et nødnummer, man kan ringe til?

    Husk at informere kunden om, hvordan I er til rådighed under ferien, for eksempel gennem en telefonsvarerbesked.

    Husk også at indtale en feriehilsen på de personlige telefonsvarere, hvis medarbejderne skal på ferie.
     
    I er altid velkomne til at ringe på 71 99 99 99 eller skrive til kundeservice@relatel.dkhvis I har spørgsmål til f.eks. indstillingerne af indgående opkald.

    Hvad siger man på velkomsthilsnen?
    Tilpas velkomsten, som du benytter udenfor åbningstiden, så dine kunder bliver taget godt imod og bliver informeret om, at du holder lukket. 

    Ved at overveje ovennævnte kan du undgå grimme overraskelser efter ferien og slippe for utilfredse kunder.
     
    Tilbage er der kun at sige:
    God ferie!