Tilbage til oversigt Relatel Support

    Sådan fejlsøger du på Datakald

    Skrevet af Kundeservice

    • 20 nov. 2024

    Hvis du oplever udfordringer med Datakald, kan det have mange forskellige årsager. Vi vil selvfølgelig gerne hjælpe dig med at finde ud af, hvad det kan skyldes. Måske er det din computer, dit headset, dit trådløse netværk eller din internetforbindelse, vi skal kigge nærmere på.

     

    Hvem kan bruge Relatels datakaldsfunktion?

    For at kunne bruge Relatels datakaldsfunktion skal den specifikke medarbejder have Omstilling Premium eller mobilpakken Fri tale + 1000 GB eller Fri tale + 2000 GB. Du kan som administrator købe alle produkterne under fanen "Medarbejdere" på app.relatel.dk.

    Fejlsøgningsliste

    Vi anbefaler, at du gennemgår listen med én, der har teknisk snilde og indsigt i jeres IT og netværk, hvis du ikke selv er så teknisk anlagt.
    Hvis I ikke finder svaret på i listen, så er I selvfølgelig velkomne til at kontakte os, så vi i fællesskab kan løse udfordringen.

    De hyppigste udfordringer falder inden for disse fire kategorier:

    • A: Lav lyd.
    • B: Dårlig lydkvalitet i opkald.
    • C: Slet ingen lyd i opkald, men opkaldet ser ud til at være besvaret.
    • D: Kald kan ikke besvares (grøn Besvar-knap mangler)

      Herunder kan du se løsningsforslag - A, B, C, D:

    Forkerte lydindstillinger (A, B, C)

    • Tjek, at du har valgt det rigtige headset under lydindstillinger.
    • Tjek, at der er udslag på volumen-indikatoren under lydindstillinger og i opkaldsboksen nederst til højre under opkald, når du taler i mikrofonen.
    • Tjek, at du har skruet op for lydstyrken både for mikrofon og højttaler – under Indstillinger > System > Lyd (på Windows) eller Indstillinger > Lyd (på Mac).
    • Tjek, at du kan afspille lyd gennem headset fx via YouTube.
    • Tjek, at dit headset virker med fx Skype eller Google Hangouts. Hvis ikke dit headset virker her, er fejlen nok relateret til dit headset eller dine lydindstillinger.

    Dårlig forbindelse til headset (B, C)

    • Hvis du bruger et trådløst headset (fx Bluetooth), så prøv at forbinde det med kabel, typisk USB, hvis det er muligt.
    • Tjek at dit headset ikke er forbundet til din computer via både USB og Bluetooth. Hvis du bruger USB, bør du fjerne Bluetooth-parringen.
    • Alternativt så prøv at frakoble dit headset og gennemføre et kald via computerens indbyggede højttaler og mikrofon (dette er ikke brugbart til at håndtere kundehenvendelser, men det kan bruges til at teste, om problemet er relateret til dit headset).
    • Prøv at forbinde et andet headset, fx ørepropper fra en mobiltelefon. Hvis en af disse ting afhjælper problemet, er problemet formentlig relateret til dit headset.

    Dårlig wi-fi-forbindelse (B, C)

    • Hvis din computer er koblet på internet via wi-fi, så prøv i stedet at koble til via et netværkskabel.
    • Hvis det afhjælper problemet, er det nok dit wi-fi, der skaber problemer. Problemet kan fx skyldes for mange tilkoblede computere, for lang afstand til basestation, eller forstyrrelser fra andre trådløse netværk i området.

    Dårlig internetforbindelse (B, C)

    • Tjek, at der er tilstrækkelig båndbredde (min 10 Mbit), fx vha. http://www.speedtest.net. Vi anbefaler internet via fiber. ADSL er mindre stabilt – især ved mange samtidige brugere.
    • Prøv at koble din computer til et andet netværk. Brug fx internetdeling på din telefon, eller tag computeren med hjem og kobl på dit netværk derhjemme.
    • Prøv også at foretage kald på et tidspunkt, hvor der ikke er mange andre, der bruger netværket på kontoret. Hvis det løser problemet, er det formentlig enten dit wi-fi eller din internetforbindelse, den er gal med.
    • Hvis du er fortrolig med programmet ping, kan du prøve at ping’e i nogle minutter og se, om du oplever stabile ping-tider (maks. 50 ms) uden pakketab.

    Højt CPU-forbrug (B)

    • Hvis din computer bruger sine kræfter på andre ting, kan det betyde forringet lydkvalitet, herunder “hakker” i lyden. Dette er særligt udbredt på gamle computere.
    • Åbn Jobliste/Task Manager (på Windows) eller Activity Monitor (på Mac), og tjek at “CPU-forbrug” ikke ligger over 50 % i længere tid ad gangen.
    • Prøv at lukke alle programmer i baggrunden eller evt. helt genstarte computeren.
    • Hvis det hjælper, kan det skyldes, at din computer ikke er kraftig nok til at afvikle Datakald samtidig med alle de andre programmer.

    Browser (B, C, D)

    • Prøv at skifte til en anden browser (Chrome, Firefox, Safari – bemærk dog at Edge og Internet Explorer ikke understøtter datakald).
    • De fleste af vores kunder benytter Google Chrome. Hvis det virker med den nye browser, er fejlen relateret til din browser.
    • Tjek, at du har opdateret til nyeste version af browseren. Prøv også at installere vores desktop-app.

    Computer (A, B, C, D)

    • Sørg for at browseren/desktopappen kører direkte på den lokale computer og ikke via Citrix, Terminal Server eller lign.
    • Prøv at låne en anden computer, fx en kollegas eller din hjemme-pc, til at foretage Datakald.
    • Hvis det virker her, er det formentlig din computer, den er gal med – eller måske netværket, hvis du fx har gennemført forsøget hjemmefra.

    Virusskanner (B, C, D)

    • Prøv midlertidigt at deaktivere din virusskanner.
    • Hvis det hjælper, er problemet relateret til virusskanneren, enten fordi den spærrer for Datakaldtrafik, eller fordi den bruger for mange ressourcer på computeren, så computeren ikke har kraft nok til at afvikle Datakaldet (se punktet højt CPU-forbrug).

    Firewallopsætning (B, C, D)

    • Hvis du har en usædvanlig firewall-opsætning, kan det være, at den spærrer for trafikken. Du skal sikre, at der er åbnet for udgående trafik på TCP (HTTPS og websocket) port 443, samt UDP porte 17000-17999 (RTP) og UDP porte 19302 og 3478 (STUN). Som udgangspunkt vil disse ting være tilladt, medmindre du selv har spærret for dem. Hvis din router er i stand til at prioritere trafikken til disse porte, vil det være en fordel.
    • Hvis dit wi-fi-udstyr understøtter WME/WMM og/eller DSCP, bør du aktivere dette. Kig i brugermanualen til dit udstyr, hvis du er i tvivl om dette. Datakald er baseret på WebRTC. Der benyttes ICE (RFC 8445) og STUN (RFC 5389) til at skabe en tovejs UDP-forbindelse gennem NAT-firewall.
    • Opsætning af netværk, herunder wi-fi, for en virksomhed med mange brugere, er mere kompliceret end opsætning af et hjemmenetværk, så det kan være nødvendigt at få hjælp fra en fagmand.

    Kontakt os gerne,  hvis ovenstående fejlsøgning ikke løser udfordringen for dig - vi er klar til at hjælpe dig videre.